keskiviikko 2. lokakuuta 2013

Minun matkakarttani

Hurrr, olenkohan vilustumassa vai mahtaako jatkuva paleleminen johtua vain kovasti viilenneestä säästä. Syksyisin on aina täysi työ sopeutua kylmään ilmaan. Tulee ajateltua, että jos  +2 astetta tuntuu jo näin pahalta, niin miten selviänkään niistä 20 asteen pakkasista.
Vaikka syksyssä onkin oma ihana tunnelmansa, alkaa viimeistään näin lokakuun pimeydessä ja kylmyydessä miettimään, miten kiva olisi päästä jonnekin lämpimään, pakoon tätä ilmastoa. Tästä talvesta tuleekin minun osaltani poikkeuksellien, sillä olemme varanneet meidän häämatkan ensi tammikuuksi. En ole koskaan aikaisemmin päässyt kesken Suomen talven matkustamaan etelän lämpöön. Sanomattakin siis selvää, että odotan intopiukeena ensi vuoden alkua ja matkaa kohti Mauritiusta.

Matkafiilistelyjen tuoksinassa päädyin TravBuddyn palveluun klikkailemaan kartalle niitä maita, joissa olen jo käynyt. Vaikka maantieto nyt sen verran hallussa onkin, että hahmotan ilman mitään apuohjelmia, missä päin maailmaa olen käynyt, on yhteenveto silti kiva nähdä ihan konkreettisesti kartalla. Lisäksi ohjelma laski vielä vierailtujen maiden prosenttiosuuden. Minulla tämä luku ei tosin ole mikään pullistelun aihe, sillä olet päässyt matkustelun makuun oikeastaan vasta näin aikuisiällä. Mielessäni ajattelin, että olisi hienoa saada tuo luku oman elämän aikana vaikkapa  30 %:n paikkeille. Haastavaa, mutta ei mahdotonta.


Karttaa tuijottaessa tuli mieleen, kuinka mielenkiintoista olisi nähdä myös teidän muiden matkahistoriaa. Itse ainakin luen kiinnostuksen kohteena olevista matkakohteista paljon tarinoita blogien kautta. Niistä saa paljon hyvää ja puolueetonta tietoa, joista voi olla paljon hyötyä matkaa varatessa tai ihan paikan päällä kohteesta. Blogikolleegalla voi olla arvokkaita vinkkejä tulevasta matkakohteestani.

Yhdestä matkakartasta innostuneena ajattelin laittaa liikkeelle Minun matkakarttani -haasteen.

Haasteen idea on yksinkertainen:

1. Näytä matkakartan (Travbuddy tai vastaava) avulla missä maissa on käynyt ja paljonko se on prosentteina.

2. Kerro, mielellään perusteluineen, mikä tai mitkä vierailemistasi maista ovat olleet suosikkejasi.
3. Paljasta vielä se maa (tai kaupunki), johon et ole vielä päässyt matkustamaan, mutta johon pääsystä haaveilet.
4. Kiitä sitä bloggaaja, jolta olet haasteen saanut ja vinkkaa myös Casa Volmariin omasta matkakartastasi, jotta voin käydä siihen tutustumassa. http://casavolmari.blogspot.fi/
5. Haasta mukaan 3-5 bloggaajaa.

Varoitus: saatta aiheuttaa matkakuumetta!

Minun matkakartta komeileekin jo tuossa yläpuolella, mutta tässä vielä vastaukseni haasteen kohtiin 2 ja 3.

2. Vaikka olen jauhanut blogissani jo ennemminkin kyseisestä paikasta, niin tässä tulee vielä lisää. Tähän mennessä ehdoton suosikkikohteeni on siis ollut Yhdysvallat, tarkemmin sanottuna New York. Kaupungissa on oma huikea tunnelmansa ja niin paljon mahdollisuuksia. Nähtävää ja koettavaa riittää. Pidän muutenkin tutusta ja turvallisesta länsimaisesta kulttuurista. Takana kaksi reissua, edessä varmasti vielä useita. Yhdysvallat on tietenkin paljon muutakin kuin NYC, joten toiveena onkin päästä näkemään maata vähän laajemmin. Tarkempaa matkatarinaa isosta omenasta löytyy sitten muuten täältä ja täältä



3.  Yhdysvaltojen lisäksi haaveilen myös matkasta Kiinaan. Kiinnostavana kaupunkina pidän erityisesti Shanghaita, enkä vähiten sen upean arkkitehtuurin vuoksi. Villinä korttina vedän esiin myös Ukrainan Prypjatin. En tiedä johtuuko se syntymävuodestani, mutta kyseinen kaupunki ja sen tapahtumat 27 vuoden takaa kiinnostavat minua kovasti. Olen lukenut ja ennen kaikkea katsonut pysähdyttäviä kuvia kaupungin nykytilasta ja mietin, miltä tuntui nähdä ja kokea aution kaupungin tunnelma ihan paikan päällä. En tiedä, tulenko koskaan vierailua Prypjatiin tekemään, se kun ei ehkä olisi lomamatka siinä perinteisessä mielessä, ajatus kytee kuitenkin takaraivossa. Surullista, mutta kiehtovaa.






Kuva lainattu täältä

Haastan mukaan matkajuttuja tarinoimaan seuraavat blogit:



Toki muutkin saavat tämän haasteen itselleen napata. Jään innolla odottelemaan muiden suosikkikohteita ja suunnittelemaan omaa tammikuista rantalomaa.

22 kommenttia:

  1. Tämä kuulostaa todella mielenkiintoiselta joten nappaan sen ehkä kans ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nappaa ihmeessä, tulen sitten heti kurkkimaan. :)

      Poista
  2. Oi, kiitos hauskasta haasteesta! :)

    VastaaPoista
  3. Hei vähän hauska! Teen kyllä kans tämän joku päivä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, kiva nähdä sunkin vastaukset. :)

      Poista
  4. Minä ehdotin miehelle, että menisimme ensi kesänä 1-vuotis häämatkalle juuri Prypjatiin. Saas nähdä innostuuko se vaiko ei. Toistaiseksi oli vielä hieman epäileväinen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No olisi ainakin erilainen paikka viettää 1-vuotis hääpäivää. Meilläkin se on nimenomaan mies, joka ei oikein innostu tuosta aavekaupungista.

      Tää on just sellainen paikka, mihin pitäisi kuitenkin mennä aika pian, jos on menohaluja. Siellähän taitaa olla jo porttikielto aika moneen rakennukseen sortumisvaaran vuoksi. On tainneet vuosihuollot jäädä vähän vähiin. ;)

      Poista
    2. Kyllä mä saan sen vielä innostumaan ;) Tuonne ois kyllä vain ihan pakko päästä! Hui. Tein kartan ja ei kuule munkaan prosentit ollu ku 13, että et oo kaukana (: Nyt tosin taitaa kohta tulla muutama prosentti lisää, mutta eipä me loppupeleissä kovin monessa maassa tuolla tripillä käydä ^_^

      Poista
  5. Moikka Jen!
    Miten mahtava haaste! Mulla on ikuinen matkakuume, nappaan tämän omaan blogiini ja linkkaan sitten tänne karttani :)

    VastaaPoista
  6. Toteutinkin tämän välittömästi :) Käypä kurkkaamassa postaus

    http://checklistbyblond.blogspot.fi/2013/10/minun-matkakarttani.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, tulenkin heti kurkkimaan. :)

      Poista
  7. Minäkin tein oman karttani :)
    http://selinasecrets.blogspot.fi/2013/10/minun-matkakarttani.html

    VastaaPoista
  8. Minun karttani löytyy täältä: http://1maaria.blogspot.pt/2013/10/minun-matkakarttani.html

    VastaaPoista
  9. Heippa ja kiitos haasteesta! Vihdoin sain sen tehtyä :) Pääset kurkkaamaan sen täältä: http://allmytruecolors.blogspot.fi/2013/10/minun-matkakarttani.html

    VastaaPoista
  10. Minun matkakarttani -haaste pompahti meille ja nyt se on omalta osaltani toteutettu! Kiitos Jen, tää oli superhauskaa!!! :)

    http://dreamtomorrow-livetoday.blogspot.fi/2013/11/minun-matkakarttani-jutta.html

    VastaaPoista
  11. Hei!

    Kiitos mielenkiintoisesta haasteesta, löydät karttani ja postaukseni tuolta:

    http://ruuhkavuosissa.blogspot.fi/2013/11/minun-matkakarttani.html

    New York ja USA on itsellä haaveissa, joten kiva oli päästä lukemaan siitä lisää - ihana kaupunki!

    VastaaPoista
  12. Vihdosta viimein löytyy omakin matkakarttani täältä:

    http://livinupanotch.blogspot.fi/2013/11/matkakarttani.html

    Olipa hauska haaste, kiitos! :)

    VastaaPoista
  13. Hei!

    Haasteesi tavoitti minutkin ja minun matkakarttani löytyy täältä:

    http://purkkapallopurkkaa.blogspot.fi/2013/12/haaste-matkakarttani.html

    VastaaPoista
  14. Minun karttani ja hieman sovellettu haasteen toteutus täällä: http://preppycasual.blogspot.fi/2014/01/id-rather-be-travelling.html. Kiitos, tätä oli mahtavaa tehdä, etenkin kon sovelsin aiheeseen hieman pidemmän matkafiilistelypostauksen! :)

    VastaaPoista